نمونه سوالات پرسش و پاسخ اعتقادی قسمت 1                      بسم الله الرحمن الرحیم

 بحث اثبات توحید خداوند توسط عقل

1 - اولین گام در توحید چیست ؟                        بررسی ادلۀ عقلی ، این که عالم خدایی دارد

2 -  ماتریالیستها یا  مادی گراها در مورد عامل خلق این عالم چه می گویند؟   توسط ماده

3 -  یکی از ادله برای اثبات خالق این عالم چیست؟   برهان علیت -هر پدیده ای ، هر مخلوق و موجودی که در محیط پیرامون انسان  وجود دارد، نیاز به یک پدید آورنده دارد ،

4 - معلول  چیست ؟ پس هر پدیده و موجودی باید یک سازندۀ و یک علتی داشته باشد . که این پدیده معلول آن پدید آورنده را علت است.

5 ، این  مقدمه عقلی رابطه علت و معلول چیست؟ به اصطلاح کبرای قضیه

6 -  صغرای قضیه پیدایش عالم چیست ؟ این عالم و فضای پیرامون ما، این کرۀ زمین ما و  آنچه که ما می بینیم اینها پدیده هستند که هر پدیده ای یک پدید آورنده ای می خواهد .

7 - پدید آورندۀ این عالم را چگونه بشناسیم؟  از طریق عظمت الهی و آثار رحمت و آثار خلقت او و به نوعی جمالی را که در این عالم هستی خداوند قرار داده به آن برسیم.   

8  آیاتی از قرآن که درمخلوقات اندیشه بکنیم؟ افلا ینظرون إلی إلابل کیف خلقت وإلی السماء کیف رفعت و إلی الجبال کیف نصبت وإلی الارض کیف سطحت ، آیا نمی نگرند که شتر چطور خلق شده، آسمان چطور برافراشته شده، کوه ها چطور در جای خودشان محکم شده اند، زمین چطور مسطح شده،

9 - نیوتن که یک فرد خداشناس بود،در جواب یکی از رفقایش که خدا را قبول ندارد و مادی گرا است که پرسید: عجب ماکت قشنگی این را کی درست کرده،؟چرا گفت:" این خود به خود به وجود آمده "         نیوتن با این نمایش به این زیبایی ایشان را متقاعد می کند که نمی شود این مجموعۀ شمسی، این کرات، این سیارات، این کهکشان و این  آسمان و زمین بدون خالق و بدون پدید آورنده و علتی پدید آمده باشند.

10 - سه رکن اصلی برهان نظم چیست ؟

11 -   کبرای قضیه برهان نظم چیست ؟         این است که هر مجموعۀ منظمی نیاز به کسی دارد که این نظم را برای آن پدید آورده باشد.

12 -  صغرای قضیه برهان نظم چیست این عالم یک جهان بسیار منظم است وقتی که این صغری و کبرای قضیه را کنار هم می گذاریم به یک نتیجۀ منطقی می رسیم، که این جهان منظم ما هم یک ناظم و یک پدید آورندۀ نظمی دارد.

13  چگونه در قرآن کریم به نظم جهان اشاره شده است؟      بحث اختلاف لیل و انهار ، یعنی پیاپی آمدن شب و روز را  به عنوان یکی از نشانه های خداوند مطرح می کند همه می دانیم که شب و روز ناشی از گردش زمین به دور خودش، همچنین گردش ماه پیرامون زمین و گردش زمین پیرامون خورشید و این مسیرهای فلکی است که اینها طی می کنند.

14 - زمین مشمول چند نوع حرکت است ؟  27 نوع حرکت دارد.

15 - یک دلیل فطری برای توحید چیست ؟      برهان فطرت است، این با ادلۀ عقلی فرق می کند. برهان فطرت در واقع بیان گر این است که در فطرت و نهاد همۀ انسان ها توجه به خداوند تبارک و تعالی قرار داده شده است.

16 -  آیه برهان فطرت ؟           :فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَااین فطرت الهی است که مردم را بر همان مبنا خدا خلق کرده است.

17 -  معمولاً افراد وقتی که دچار گرفتاری های بسیار شدید می شوند و از همه جا ناامید می شوندچه چیز بدادشان می رسد؟

 برهان فطرت  آنها را به سمت و سوی خداوندتبارک و تعالی می کشاند.

18 -  فردی که به امام صادق (ع) می گوید آقا دلنی علی الله،  من را دلالت کنید بر الله چون من متحیر شده ام و نمی دانم الله کیست؟ مثال چه زدند؟              مثال کشتی در معرض طوفان شدید و درماندگی احساس به نجات دهنده که آقا فرمودند این همان الله است.

19  حدیث پیامبر اکرم (ص) در مورد فطرت چیست ؟             كل مولود يولد على الفطرة ولکن ابواه     هر انسانی که متولد می شود بر همین فطرت پاک توحیدی متولد می شود اما محیط هست که روی او تاثیر می گذارد،و  پدر و مادر است.

20 -یکی از چالش های بزرگ در عرصۀ تربیت چیست ؟    چراما باید به نوعی کودکانمان را و نسل جدیدمان را تربیت کنیم که آنها از فرهنگ های دینی، از آن ریشه ها و باورهای دینی فاصله بگیرند و دچار انحراف و تباهی بشوند .

21  آیه مربوط به انسان هایی که دچار انحراف از فطرت شده باشد            أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ

22 - برهان علیت و برهان نظم چه چیزی را اثبات می کنند اصل وجود خدا و یگانگی او را

23 آیه قرآن این نظمی که در این عالم وجود دارد یک ناظم دارد؟        لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُون        یعنی اگر در این آسمان و زمین معبود های دیگری غیر از الله وجود داشت حتماً اینها بهم می ریختند و دچار خلل و اشکال می شدند.

24 - برهان فطرت هم حاکی از چیست ؟ که خدا یکی بیشتر نمی تواند باشد و دلیل خوبی است برای اثبات وحدانیت و یکتایی خداوند.

 ادله ای را که برای یکتایی خداوند در  قرآن کریم؟               لَو كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا اگر در زمین و آسمان الهه ها  و معبود های دیگری غیر از الله وجود داشتند حتماً این آسمان و زمین به هم می ریختن و دچار فساد و تباهی می شدند.

 25 -  آیه راجع به توحید خداوند تبارک و تعالی ؟     سورۀ مبارکۀ  مومنون آیه 91 : مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ اله ، خداوند فرزندی را برای خودش انتخاب نکرده و هیچ اله و معبودی هم کنار خداوند نیست.        و با وجود خداوند هیچ معبود و اله دیگری وجود ندارد اگر بود إِذًا لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍاگر اله و معبود دیگری بود هر کدام از اینها می رفت و آنچه را که آفریده بود با خودش می برد و تحت تاثیر خودش قرار می داد و نظم های متفاوتی وجود داشت که اینها گاهی اوقات در تناقض با یکدیگر بودند.

26 -  سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُون پاک و منزه است خداوند از آنچه که مردم توصیف می کنند، منظور خدا چیست؟    خدا در اینجا برهان نظم را توضیح می دهد.

27 -  اقسام توحید ؟ الف -  توحید ذاتی یعنی اینکه خداوند تبارک و تعالی ذاتش، ذاتی است که هیچ شبیه و نظیر و شریکی برایش نیست.

28  آیه قرآنی مربوط  به توحید ذاتی ؟                    سورۀ مبارکۀ اخلاص، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ  لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ  وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ  ، که بحث در واقع یکتایی خداوند تبارک و تعالی را در آیۀ اول اشاره می کند.

 آیات سوره حشر : که می فرماید که لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ  و آیات انتهایی سوره حشر: هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ، اللهی است که هیچ معبودی جز او نیست،  این آیات  تمامی  نفی شریک از خداوند می کنند و به وحدانیت و یکتایی خداوند اشاره دارند.

 ب -  توحید صفاتی :  خدای تبارک و تعالی واجد و صاحب صفاتی است که این صفات عین ذات اوست. مثل علم-قدرت

ج - توحید عبادی است، یعنی در واقع توحید در عبودیت خداوند اینکه هیچ کس جز خداوند پرستیدنی نیست و ما حق نداریم کسی را جز خداوند بپرستیم.

د - توحید افعالی است یعنی اینکه هرکاری که در عالم انجام می شود به اذن خداوند و با ارادۀ الهی است.

29  در بحث عینیت صفات با ذات چه کنیم؟        اگردقت نشود ممکن است که به مطالب انحرافی و اشتباهی بعضی ها معتقد بشوند و از دین خارج بشوند. چون بعضی خداوند را اینگونه توصیف می کنند که خدا هست و صفتی ندارد و این یک مطلب باطلی است .

30 - منظور حضرت امیر (ع) در ابتدای نهج البلاغه  : وکمال التوحیده نفی الصفات عنه  چیست ؟                 نفی صفات زائده بر ذات

 

نمونه سوالات پرسش های اعتقادی قسمت 2

31-  اکثر شبهاتی که وهابیت به شیعه و بقیه مذاهب اهل سنت دارند و  اشکال می کنند ناشی از چیست ؟             درک ناصحیح این مرحلۀ توحید عبادی دارند و  فرافکنی می کنند.

32 -  آیات توحید عبادی  ؟              آیه 25 از سورۀ انبیاء: وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ ، ای پیامبر قبل از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه به آن پیامبر وحی می کردیم که غیر از من خدا هیچ معبودی نیست فَاعْبُدُونِ  یعنی فقط من را بپرستید.         ایّا فاعبدون، در قرآن زیاد آمده یعنی اینکه فقط من را بپرستید

33  اقسام توحید افعالی چیست ؟             2 قسم -  الف -  توحید در خلاقیت خداوند تبارک و تعالی است، آفرینندۀ همۀ موجودات خدا است نمیشود آفرینش را به غیر از خدا نسبت داد ،   ب -  توحید در ربوبیت است و بنوعی  تدبیر جهان را هم با خداوند می دانند.           

34 - اگر کسی متوجه نباشد و راجع به اولیاء مراتب خلاقیت و ربوبیت خداوند را قائل شود چه میشود ؟       اگر توجه به این مطلب نداشته باشد که خلاقیت و ربوبیت مال خداوند است این هم از حد ایمان خارج می شود و وارد شرک می شود.

35 - ضد توحید چیست ؟       شرک است.

36  اقسام  شرک چیست ؟  الف - درمرحلۀ توحید ذاتی اگر معتقد به توحید ذاتی نشدیم یعنی خدا را در نظر نگرفتیم که  الله مبدأ کل است. 

ب -  همۀ کمالات و صفات عین صفات خداست و همۀ صفات خداوند عین ذات او هستند (توحیدصفاتی) ، آنها را موجودات و علم مستقلی دانسته  و خدا را متّصف به آنها می کند.

ج- ریا کردن و عبادت برای غیر خدا (بر خلاف توحید عبادی )

 د - استقلال در تاثیر قائل شدن برای دیگران (برخلاف توحید افعالی )

37  چه کسانی اعتقادی را دارند که خداوند تبارک و تعالی بدون شریک است؟  ما مسلمانان و تمام ادیان ابراهیمی

38 - اساس ایمان  چیست ؟  توحید ذاتی ( لا شریک له)

39 - سخن پیامبر اکرم (ص) در ابتدای رسالتشان در جهت توحید ذاتی  و نفی شرک و شریک داشتن خدا؟       قولوا لااله الاّ الله تفلحوا  ،

40  تشبیه پیامبر  از حرکت یک مورچۀ سیاه در روی یک سنگ سیاه در شب تار مربوط به کدام شرک در توحید است؟    توحید در عبودیت (توحید عبادی و شرک خفی در عبادت خدا)

41 -  آیه قرآن در مورد توحید عبادی ؟ و یعنی چه ؟       سورۀ مبارکۀ یوسف می فرماید : وَ ما يُومِن اَكثَرَهُم بِالله اِلّا وَ هُم مُشرِكون  اکثر مردم ایمان به خداوند نمی آورند مگر اینکه مشرک هستند یعنی در عین ایمان دچار مراتبی از شرک هستند. در همین مرحلۀ توحید عبادی است، توحید در عبودیت و باید توجه داشته باشیم که به این مرحله از شرک دچار نشویم.

42 - ریا از بارز ترین مراتب شرک در عبودیت  ؟       ریا

43 -  اگر کسی بنای امورش را بر ریا بگذارد چه میشود؟          قطعاً در آخرت جزء خاسرین و زیانکاران خواهد بود و نجات او تقریباً منتفی است.

44 -  آیۀ  فلمدبرات أمرا در سورۀ مبارکۀ النازعات آیه 5  مربوط به چه کسانی است ؟      ملائکه  و  فرشتگان خدا

45  اگر کسی برای اولیاء خداوند و فرشتگان استقلال در تاثیر قائل شود چه میشود؟                  قطعاً دچار شرک شده است .

46 - هر آنچه که اولیاء خدا دارند از چیست ؟ ( توحید افعالی )            همه با عنایت الهی و تفضل الهی است .و این قدرتی است که خود او به اینها افاضه کرده است.

 47 -  اگر کسی واقعاً موقعی که به ائمه (ع)  متوسل می شود آنها را مستقل در تاثیر بداند چه میشود ؟  قطعاً دچار مرتبه ای از شرک شده. 48  مجوز توسل در دعا طبق آیه قرآن ؟          وقتی فرزندان یعقوب بخواهند استغفار بکنند می آیند به پدرشان حضرت یعقوب می گویند که  يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ. پدر جان شما برای ما استغفار بکن ، نمی گویند شما ما را ببخش، می گویند شما برای ما استغفار بکن یعنی از خدا بخواه که خدا ما را بیامرزد.

49  نمونه دعای اولیاء که پیامبر واسطه خدا برای طلب باران شده اند؟                           شعر حضرت ابوطالب (ع) برای پیامبر سرودند می فرماید: و ابیض یستسقی الغمام بوجهه، ایشون اون سفید روی نیکو سیرتی است که باران رحمت الهی به واسطۀ وجاهت و آبروی او خواسته می شود یعنی اگر مردم می خواستند استسقاء بکنند و باران رحمت الهی را به سمت خودشان جلب بکنند متوسل به او می شدند .

50 -  نمونه واسطه قراردادن عباس عموی پیامبر برای باران ؟                    اتفاقاً در سیرۀ خلفا هم همین است داریم خلیفۀ دوم مردم دچار قحطی شده بودند  آمد گفت خدایا ما در زمان پیامبرت به پیامبر متوسل می شدیم و اکنون عموی پیامبر یعنی حضرت عباس بین ما است و ما به ایشان متوسل می شویم  برای این که باران رحمتت بر ما ببارد و اتفاقاً این اتفاق رخ داد و باران رحمت الهی باریدن گرفت.

51 -  در سورۀ مبارکۀ حمد می گوییم ایاک نعبد و ایاک نستعین، خدایا فقط تورا می‌پرستیم و فقط از تو کمک می گیریم، اگر کسی از غیر خدا استعانت جست  آیا دچار یک مرتبه ای از شرک خفی شده است ؟                 خیر  خدا قدرت را به بندگانش داده تا به هم کمک کنند. تاثیرگذار اصلی خداست.

52 -  آیا ما از اولیاء خدا که استمداد می جوییم آیا این استعانت شرک محسوب می شود؟            این یکی از شبهاتی است که  وهابیت نسبت به شیعه هم مطرح می کند.اگر او را مستقل در تاثیر بدانیم قطعاً دچار مرتبه ای از شرک شده ایم، اما اگربواسطه آبرومندی و وجاهتی که پیشگاه خداوند دارد و دعای او مستجاب و خواستۀ او مردود نیست او را واسطه قرار دهیم و آن حاجت برآورده شود ، این عین توحید است و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید.

  53 -  این  دعا يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَاي چه دعایی است؟       دعای فرج ،  ‏ و این کمک جستن و این یاری جستن از اولیاء خدا  و توسل به آنهاست.

54  آیه توسل  و وسیله قراردادن برای تقرب به خدا ؟         وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ به پیشگاه خداوند تبارک و تعالی وسیله و سبب بجویید.

55  در این آیه،  إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ چه کسی باید یاری شود؟               پیامبر اکرم (ص) هم باید یاری بشود.  بندگانی از خدا و رسول، از بندگان شایستۀ خداوند درخواست هایی داشتند و استعانت جستند از آنها و به واسطۀ آنها پیروز شدند.

56 -  منظور این آیه  إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ چیست؟           نصرت خود خداوند - اگر شما خدارا یاری بکنید ، خداهم شمارا یاری می کند.

57  طبق این آیه  وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ از چه چیزی استعانت جست ؟            در کارهایتان  از نماز و از روزه یا  صبر کمک بگیرید.

58 -  آیا اساساً زیارت اموات رفتن، یا به طریق اولی زیارت ائمه (ع) یا زیارت پیامبر رفتن و خوندن زیارت نامه آیا شرک تلقی می شود؟

  خیر -  طبق سورۀ مبارکۀ حج : و من يعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب ، هرکس نشانه ها و شعائر الهی را تعظیم بکند و احترام بکند این نشان دهندۀ تقوای قلب ها است . و شنیده ایم که پیامبر اکرم زیارت اهل بقیع می رفتند، یا حضرت صدیقۀ طاهره هر هفته قبر عمویشان حمزۀ سید الشهدا زیارت می کردند .

59  این سخن پیامبر (ص) سيده نساء عالمين من الاولين و الاخرين  " در مورد کیست ؟           حضرت صدیقه طاهره

60 -   طبق کدام آیات نشاندهنده اینست که وقتی  ولی خدا از دنیا رفت ارتباطش با همۀ عالم قطع نشده؟                ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون،  -  سلامٌ علي نوح ٍ في العالمين - سلام علی ابراهیم (یاد و نام اینها را زنده نگه می دارد )

سلام هایی که در نماز است کدامند و نشاندهنده چیست ؟                           به نوعی این سلام ها زیارت نامه هست.   السلام عليك أيها النبي  ، السلام علينا و علي عباد الله الصالحين  خود السلام عليكم و رحمة الله و بركات، 

62 - در زیارت ها امامان و انبیاء و ....چه فرآیندی انجام می شود، و چه اتفاقی می افتد؟          الف - فرد  پیش ولی خدا اذن دخول خوانده و به او عرض سلام و احترام می کند ،   ب -  بعد بعضی از خصوصیات آن فرد را که ای امام معصوم شما چنین هستید، چنان هستید ، در راه خداوند جهاد کردید، در راه خداوند نماز را اقامه کردید، دین را احیا کردید، زکات دادید، جانتان را فدا کردید، و  ج -  بعد به نوعی ابراز محبت نسبت به آنها،  بابی انتم بامّی،جانم به فدای شما، پدرم به فدای شما، مادرم به فدای شما،  د -  بعد درخواست حاجت در نزد قبر آن معصوم

63 -  در فرآیند زیارت نامه می گوییم  خدایا من شهادت می دهم که اینها زنده هستند، یسمعون کلامی و یردّون سلامی،  سخن من را می شنوند، سلام من را جواب می دهند،نشاندهنده چیست ؟               ولی خداوند برایش محیا و ممات، مرگ و زندگی فرقی ندارد.

64 -  این سخن از کیست ؟  ( که هرکس در هرکجا بر من سلام بفرستد حتی بعد از وفات من  به من می رسد و من جواب او را می دهم) ؟  پیامبر (ص)

 65 -  این سخن از کیست ؟ ( وای بر کسی که در نماز سلام می دهد به پیامبر و جوابش را نمی شنود)؟  حضرت آیت الله حسن زاده عاملی

66 -  زیارت رفتن ها و زیارت نامه خواندن ها با توجه وبا آداب تقویت چیست ؟               تقویت توحید و ایمان انسان

67 -  از دعاهایی که بعد از زیارت نامه ها وارد شده است چیست؟و نشان چیست ؟                    دو رکعت نماز زیارت بخوان بعد بگوید:  اللهم لك صليت ولك ركعت ولك سجدت وحدك لا شريك لك لانه لا تكون الصلوة والركوع والسجود ،خدایا من برای تو نماز خواندم، برای تو رکوع انجام دادم، برای تو سجود انجام دادم، چون اینها جز برای تو شایسته نیست، - تمرین توحید

68 - در زیارت عاشورا چه کلمه ای زیاد تکرار شده ؟         کلمۀ الله - یک نوع ارتباط با خدا است، ارتباط با معصوم طبق روایات ما ارتباط با خدا است.

69  طبق روایت مشهور شیعه و سنی  روز قیامت که می شود خداوند  به بنده ای از بندگان خودش می فرماید که من مریض شدم چرا به زیارت من نیامدی، منظور چیست ؟           بندۀ مومن خدا مریض شد اگر  به زیارتش و عیادتش برویم گویاخدا را عیادت کرده ایم.

70 - آیا ساختن بنا و ترمیم بنا ، ضریح ساختن، قبر را نسبت به زمین بلندتر ساختن، اینها خلاف شرع وبدعتو شرک است ؟                   

خیر - در آیین وهابیت؛ از مظاهر شرک می دانند .

71  یکی از دلایل تخریب قبور در آیین وهابیت چیست ؟          استدلال  به یک روایتی که این روایت از نظر سند و دلالت هر دو مشکل دارد " سویته (هموار کردم)" که در آن روایت منتسب به امیرالمومنین (ع)  آمده ،  به معنی صاف کردن قبر است نه  به معنی تخریب قبر.

72 - تخریب قبور اولیاء خدا چه ضررهایی دارد؟            الف - ضرر و زیان زدن به هدایا و نذورات مردم است و به نوعی مسائل اقتصادی را هم به دنبال دارد.    ب -  موجب اهانت و وهنبه یک مومن می شود و ممکن است با این تخریب، بدن پاک او پیدا شود که به نوعی نبش قبر است ،                      ج - در این مزارها مقبره ها و درروی این سنگ قبرها ، در اطراف این ضریح ها نام خداوند حک شده، نام اولیاء خداوند است آیاتی از قرآن نوشته شده است.                              د- وهن به اسلام است، توهین به مومنین است، اهانت به آن صاحب قبر است، باعث ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت می شود.

73 - آیا در سیرۀ اصحاب و گذشتگان مزارها مقبره ها و سنگ قبرها  نوعی شرک محسوب می شده است ؟        خیر -حتی قبل  از ابن تیمیه و بعد از او قبل از اینکه ابن عبدالوهاب بیاید افکار مردۀ او را احیا کند مزار ساخته اند.

74 -    نقض آخری که به فرقه ضاله وهابی وارد است چیست ؟ و نشاندهنده چیست ؟                  چرا راجع به ضریح پیامبر اکرم و قبر مطهر این کار را نکردید؟ اگر شرک است آنجا هم شرک است .قطعاً از لحاظ مراعات ادب و احترام به پیامبر نبوده بلکه ترسیدید. این نشان دهندۀ این است که این فرقه ، فرقه ای است که دست نشاندۀ استعمار است و متکی بر آراء مسلمان ها نیست وگرنه رفتاری که انجام می داد مورد تایید همۀ مسلمان ها بود .

 75 - انسان باید فقط برای چه کسی نذر کند؟             برای خداوند نذر بکند .  نذربرای غیر خدا  شرک شرک در عبودیت محسوب می شود.

76 -  اگر کسی نذر اطعام مساکین و ایتام کند و  ثوابش برای ائمه (ع) یا رسول خدا (ص)یا  حضرت ابوالفضل باشد ،آیا اشکالی دارد؟

 برای اینکه یک نذر منجز باشد و قابل وفا باشد شرط اینست که باید صیغۀ نذر به زبان گفته بشود و صیغۀ نذر این است ، لله علیه برای خدا است به گردن من که چنین کاری را انجام بدهم .

 77 -  وفای به نذر موجب چیست ؟        به نوعی تقرب به سوی خداوند جستن است و از مصادیق اعمال صالح و عمل خیر است.

78  نذر برای اولیاء خدا و بدون تقرب به خدا چه حکمی دارد؟                  دچار شرک در عبادت و  شرک خفی می شود.

79 -  قربانی صحیح چگونه است     قربانی باید برای خداوند انجام شود و با نام خدا بسم الله گفته می شود تا گوشتش قابل خوردن باشد.

80 - راجع به نذر و هم راجع به قربانی،چه بگوییم ؟       مثلاً بگوییم لللّه علیه،  و در صورت قبولی حاجت ثوابش نثار فلان اولیاء خدا.

81  لام در " لللّه علیه"  چیست ؟                 لام برای تقرب است .

82 -   بحث سوگند به غیر خدا مر بوط به کدام نوع توحید است ؟     توحید در عبودیت

83  آیا سوگند خوردن به ائمه و حضرت ابوالفضل شرک در عبودیت محسوب می شود ؟

 خیر -    الف - در قرآن خدا به چیزهای غیر از خودش هم  سوگند یاد کرده، به انواع و اقسام میوه ها، پاره های مختلف زمان، والضحي وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَی وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ،  ، سوگند به قرآن، والقرآن حکیم،    به جان پیامبر اکرم  لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ                      ب  سوال مردی از پیامبر: :  يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَيُّ الصَّدَقَةِ أَعْظَمُ أَجْرًا؟ ، کدام نوع صدقه است که اجر و پاداشش بیشتر است آقا فرمودند : أما و أبيك لتنبانَّه؛  به جان بابایت سوگند حتماً به تو خبر داده خواهد .......                     ج  پیامبر به  فردی مسائل اسلام و شرایع اسلام را یاد دادند ، بعد که این فرد  یاد گرفت و می گوید که من این هارا یاد گرفتم و حتماً عمل خواهم کرد، حضرت می فرمایند: أفلح وأبيه إن صدق  ، اگر راست بگوید به پدرش سوگند این فرد فلاح و رستگاری پیدا کرده است.،  یا راوی تردید می کند و می گوید : أو قال یا پیامبر شاید این را گفتند دخل الجنة ـ وأبيه ـ إن صدق ،  اگر راست بگوید این فرد بهشتی خواهد شد. به پدرش سوگند که بهشتی خواهد شد.           

پس سوگند به غیر از خداوند خوردن نوعی شرک محسوب نمیشود. چون در قرآن ودر سخنان پیامبر (ص) و ائمه اطهار  این موارد فراوان است.

84  - این سوگندهای خدا به غیر خودش نشانهدهنده چیست ؟            الف -   انسان را متوجه عظمت آن اشیا ء می کند و متوجه تنوعی که در عالم خلقت قرار داده و به نوعی توجه به خود خدا است، یک چنین توجه و انتباهی را برای انسان پیش می آورد. 

85  بهترین نوع صدقه از نظر پیامبر ؟               أن تصدّق و أنت صحيحٌ شحيحٌ  بهترین نوع صدقه این است که در حالی که مریض نیستی، بیماری مشرف به موت نداری و حس دست تنگی هم نداری آن موقع بیایی و صدقه بدهی ، تخشى الفقر و تأمل البقاء، می ترسی از اینکه فقر به سراغت بیاید و امید به این داری که باقی بمانی آن موقع اگر صدقه بدهی بهترین نوع صدقه است.

86 -  آیا نامگذاری فردی بنام عبدالحسین و عبدالحسن ، مصداق شرک محسوب نمی شود؟                                عبد در لغت خیلی واضح است که یک معنای عبودیت برای خداوند دارد به معنی عبدی که بندگی انجام می دهد، یعنی بردۀ حسین، بردۀ امام حسن مجتبی، بردۀ حضرت زهرا و امثال اینها

87 - طبق روایت حضرت امام باقر (ع) فرمودند : اصدق الاسماء، چیست ؟                               یعنی راست ترین و مطابق واقع ترین اسامی که انسان انتخاب می کند اسامی است  که با عبد شروع می شود (بندۀ خداوند) .

88  تفاوت معنی کلمه عبد در کنارنام های خداوند(عبدالله، مثل عبدالرحمان، مثل عبدالرحیم)  و اسامی ائمه چیست ؟  

تفاوت اینست که  که  آنجا برای بندگی است و اینجا برای بردگی است.

89 -  در این آیات  ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا عَبْدًا مَّمْلُوكًا ،   یا در آیۀ قصاص : العبد بالعبد،  عبد به چه معنا ست ؟          مراد برده است در مقابل حر،  این عبد در مقابل حر است، نه عبد به معنی ضد بنده بودن خداوند و شیطانی گری کردن.

90 -  آیا سوگواری و عزاداری ، مصداق شرک محسوب نمی شود؟                   الف -   در سیره و سنت نبوی ، پیامبر به عزاداری برای حضرت حمزه سید الشهدا بعد از جریان جنگ احد توصیه و سفارش می کنند می فرمایند: واما حمزة فلا بواكي له باعث می شود زنان مدینه مرده ها و شهدای خودشان را فراموش کنند و برای حضرت حمزه گریه بکنند.                 ب - روضه خوانی خداوند تبارک و تعالی با اشاره به به مقتل بعضی از افرادی که بی گناه کشته شده اند از جمله در سورۀ مبارکۀ بروج، و از جمله در سورۀ مبارکۀ تکویر، در سورۀ بروج می فرماید که: قتِلَ أَصحَْابُ الْأُخْدُودِ، النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ، إِذْ هُمْ عَلَیهَْا قُعُودٌ، وَ هُمْ عَلیَ مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شهُُودٌ، وَ مَا نَقَمُواْ مِنهُْمْ إِلَّا أَن یُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ در این پنج آیه خداوند مقتل یک عده افرادی را که در دره مانندهایی ، شکاف هایی را درست می کردند و از زیر آتشی را بر می افروختند  این مشرکین و کفار و دشمنان خدا و مومنین را در آن زنده زنده می سوزاندند .

ج - روضه خوانی خداوند راجع به انبیائی که کشته شدند در سورۀ مبارکۀ مائده و جاهای دیگر اشاره می کندکه اینها کشتند انبیاء را به غیر حق بدون اینکه ظلمی مرتکب شده باشند یا جنایتی کرده باشند.                       ح - روضه خوانی خداوند در سورۀ مبارکۀ تکویر راجع به المووده ها، یعنی دخترانی که زنده به گور شدند خداوند سوال می کند ، واذا المووده سئلت بای ذنب قتلت در روز قیامت  اینها  به چه گناهی کشته شده                   د -  نوعی روضۀ خدا برای ناقۀ صالح در قرآن بیان شده

91 – روضه به چه معنا خوب است ؟                 به معنی بیان ظلمی که به یک موجود و یک مخلوق خدا شده است .

 

92 – فایده ارتباطی که بین افراد با اولیاء خداوند برقرار می شود(از نوع روضه و عزاداری ) چیست ؟         یک ارتباط بسیار عاطفی تر از  ارتباطی است که یک انسان با پدر، مادر و نزدیک ترین افراد خودش دارد و خداوند به او اجر و ثواب می دهد و  این ارتباط عاطفی آثار تربیتی دارد، باعث عبرت دیگران می شود،.

 

93 – این سخن از کیست  ؟  محرم و صفر را زنده نگه دارید که اسلام زنده نگه داشته شده است .                     امام خمینی

 

94 - به واسطۀ این دو ماه و  این آثار روضه خوانی است. انشاء الله خداوند همۀ مارا جزء سوگواران و عزاداران واقعی ائمه (ع) قرار بده و اهل حقیقت ما را مقرر بفرمایند.

 

95 – آیا بحث شفاعت یک عقیدۀ صحیح اسلامی است یا اعتقاد  به شفاعت به نوعی اعتقاد مشرکانه و شرک آمیزی محسوب می شود؟

 

 کسی منکر شفاعت در روز قیامت نیست حتی وهابی ها هم این را منکر نیستند، اگر ما مفهوم شفاعت را بفهمیم و اینکه  کسانی را که ما شفیع قرار می دهیم از اولیاء خداوند هستند و کسانی هستند که مرده و زنده برایشان تصور نمی شود بل احيانا عند ربهم يرزقون  این شبهه را نمی شود مطرح کرد،

 

96 -  نمونه تاریخی درخواست شفاعت ؟               الف -   سواد بن قارب که دربارۀ پیامبر یک شعری سروده ، از ایشان درخواست شفاعت می کند و می گوید: در آن روز قیامتی که شفاعت دیگران به اندازۀ یک فطیل یک تار وسط هستۀ خرما هم به درد انسان نمیخورد، شما شفیع من باش، شفیع من سواد بن قارب باش.                     ب -  که خلیفۀ اول می آید بعد از رحلت پیامبر اکرم و بعد از اینکه کفن انجام می شود می آید روی چهرۀ حضرت را باز می کند و پارچه را از روی حضرت باز می کند، خودش را روی حضرت می اندازد، می بوسد و می گوید که  بأبي أنت وأُمي طبت حياً وميتاً ، اذكرنا يا محمد عند ربك ولنكن من بالك  این را سیرۀ حلبی جلد سوم صفحه 474 می آورد این قضیه را، اینها جملات خلیفۀ اول است که می گوید پدر و مادرم به فدای شما که در حال حیات و ممات اهل طیب و طهارت بودی و ما را نزد خدا یاد بکن و ما هم در ذهنت باشیم ما را فراموش نکنی

 

97 – این جمله در مورد شفاعت از کیست ؟  (اذكرنا يا محمد عند ربك ولنكن من بالك )         حضرت امیر (ع) نقل شده در نهج البلاغه خطبۀ 235 موقع ایکه پیامبر را دفن کردند.

 

98 -  در جملات دعای توسل چه چیزی زیاد تکرار شده است ؟ (يا وجيها عند الله، اشفع لنا عند الله ، شما آبرومند  پیشگاه خداوند هستی ما را هم شفاعت بکن پیشگاه خدا، اشفع لنا عندالله، )           تکرار کلمۀ الله، واقعاً یک تکرار عجیبی است

 

99 -  آیا  در دنیا می شود به ائمه متوسل شد؟چرا وهابیون شرک می دانند؟                        بله -  جوابش این است آیا اصحاب، صحابه و تابعین نمی فهمیدند که این شرک است؟ ، چطور شده بعد از قرن هشتم، ابن تیمیه فهمیده و بعدش هم ابن عبد الوهاب فهمیده اند. و این از نظر قرآن و از نظر روایات و سیره هیچ اشکالی ندارد.

 

100 - در قرآن، آیاتی که نفی شفاعت می کند ناظر بر چیست ؟                     ناظر به شفاعت منفی است.

 

101 – شفاعت منفی چیست ؟                       تلقی ما این باشد که فردی را که شفیع قرار می دهیم می تواند در پیشگاه خداوند به صورت استقلالی به خلاف رضای خدا و اذن الهی یک کاری برایمان انجام بدهد این محال است و این شفاعت شفاعت باطل است.  اعتقاد به او هم قطعاً شرک است و اشتباه است.

 

102 -  شفاعت صحیح از نظر خدا چیست ؟        مَن ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه کیست که نزد خداوند شفاعت بکند مگر با اذن الهی .

 

103 -  آیه 18 سوره یونس : وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ مشرکین  " حرف مشرک در مورد بتها چه بود؟                  می گفتند که اینها شفیع ما در پیشگاه خداوند هستند.

 

104 -  با توجه به آیه 18 یونس و سخن مشرکان در مورد شفاعت بتها ، وهابی ها  چه اشکالی را مطرح می کنند ؟     می گویند شما (شیعیان ) هم  مبتلا به همین مسئله شده اید.

 

105 – جواب ما به وهابیان و اشکال تراشان ( با توجه به سوال 104 و 103 ) در مورد اعتقاد ما به شفاعت چیست ؟        کاری را که ما می کنیم عبادت خدا محسوب می شود، چون آنها یعبدون هستند، آنها بت می پرستیدند. چه کسی است از بین شیعیان که بگوید من ائمه را می پرستم؟! ما شیعیان، یعبدون را نداریم،  یتوسلون است یا یستشفعون است،  که توسل به شفاعت هرگز عبودیت تلقی نمی شود.   دوماً آیا پیامبر جزء این دسته، مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ هستند.  اهل سنت در طول تاریخ، متوسل به وجود پیامبر اکرم می شدند.

 

106 -  در آیۀ 18 سورۀ مبارکۀ یونس بحث یعبدون یعنی چه ؟               بحث پرستیدن موجوداتی که مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ

 

107 - بین آیۀ 18 سورۀ مبارکۀ یونس و رفتار شیعیان و بقیۀ مسلمان ها در مورد اطاعتشان به شفاعت  چه چیز باطل است ؟  

 

 تناسب بندی و  قیاس باطل است.

 

108 – این جمله از آیه 18 یونس :  وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ  منظور چیست ؟              کار ما تعبد( ائمه ...) نیست ، استشباع و توسل است.

 

109 - این جمله از آیه 18 یونس :  مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ   راجع به چیست ؟       راجع به بت هایی که با دست خودشان می ساختند درست است، ولی اولیائی را که ما  خود شفیع قرار می دهیم اینها از این سنخ نیستند بلکه، هم یضرون و هم ینفعون، اگر بخواهند نفع می رسانند و اگر نخواهند ضرر هم می تواند از ناحیۀ آنها متوجه افراد بشود.

 

110 -  این جمله از آیه 18 یونس :  وَيَقُولُونَ هَؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ  انتقاد خدا به چیست ؟     خداوند به آنها انتقاد می کند که شما چه حرفی از پیش خودتان درست کردید این یک تهمت است ، می پرستید و بعد هم برای این که توجیه بکنید می‌آیید یک تهمت می زنید و می گویید اینها شفیع های ما در نزد خداوند هستند.

 

111 -  در قرآن چه قید برای  شفاعت آمده ؟    وَلا یَشْفَعُون إلاّ لِمَنْ ارْتَضَی ،  مگر کسی که مورد رضایت الهی باشد، کس دیگری را حق ندارد شفاعت بکند.

 

 112 – شرط ائمه برای شفاعت ( برای جلوگیری بحث تجری و گستاخی ) چیست ؟         یک شرط بقول امام صادق (ع) که در لحظات آخر عمل شریفشان فرمودند : لاينال شفاعتنا من استخف بالصلوة  کسی که نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمی رسد. 

 

113 - شفاعت ائمه چگونه است ؟                 وعده به بعضی از اهل معصیت برای مغفرت و رحمت خاص الهی که از طریق اولیاء او افاضه می شود .

 

114 - در کتاب های کلامی و بررسی عقاید ما دو نوع صفات(صفات خداوند عین ذات) برای خداوند بیان کنید؟  الف -  صفات ثبوتیه صفاتی که در خداوند وجود دارند مثل صفات جمال،  ب -  صفات ضد صفات ثبونیه که در خداوند وجود ندارند صفات سلبیه گویند. مثل جهل

 

115 – با توجه به قدرت الهی که آیا خداوند می تواند برای خودش یک شریک خلق کند؟           اینکه خداوند یک موجودی بیافریند درنهایت قدرت، این مخلوق خدا است این که نمی تواند شریک خدا باشد. این فرض سوال باطل است ، یا اینکه خداوند می تواند 2 ، 2 تا را تبدیل کند به 5 تا، یعنی 2 ،2 تا باشد و چهار تا نشود، این محال است چون محال است قدرت الهی تعلق به محال نمی گیرد.

 

116 – چرا خداوند در قرآن کلمه   " ظلام " را فرموده :  وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ و وما أنا بظلام للعبيد  خداوند ظلم کننده نیست.

 

  حتی اگر یک ظلم خیلی کوچک هم از خداوند سر بزند به واسطۀ عظمت و بزرگی و قدرتی که دارد این ظلم ، ظلمی بزرگ محسوب می شود، لذا با صیغۀ مبالغه خداوند ظلم را از خود نفی می کند. و به نفی عدل الهی منجر خواهد شد.

 

117 -  کتاب شریف عدل الهی از کیست ؟                   نوشتۀ شهید مطهری

 

118 -  در سورۀ توحید : قل هو الله احد الله الصمد لم يلد ولم يولد نه خداوند می زاید و نه زاییده شده است،  ولم يكن له كفوا احد این کفو و هم شأن و همتا و مثل و نظیری هم ندارد.

 

119 - از اینکه أن دعوا للرحمن ولدا که برای خداوند رحمان فرزندی تلقی کرده اند و خوانده اند و حضرت عیسی را فرزند خداوند می دانند خدا چه فرموده ؟

 

 تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ وَتَخِرُّ الأَرْضُ وَتَنْشَقُّ الْجِبالُ ، نزدیک است که آسمان بشکافد، کوه ها شکافته بشود، زمین بشکافد. (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ  هیچ چیزی شبیه او نیست)

 

120 - عقاید یهودیت یا بعضی از فرق اسلامی در مورد خدا چیست ؟        خداوند را جسمی تلقی می کنند و تشبیه می کنند به جسمی که در روز قیامت حتی دیده خواهند شد، به صورت یک  جوان سوار بر مرکب و دراز گوش خودش می آید و در صحرای محشر حاضر می شود.

 

121 -  طبق کدام آیه تلقی اینکه خداوند جسم است مردود است؟                     لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ  خداوند در مکان نمی گنجد ، جسم نیست و این کفر و الحاد است .

 

122 - یکی از صفات سلبیه الهی ، بحث ترکیب داشتن خداوند است یعنی چه ؟               خداوند اجزاء داشته باشد و مرکب از آن اجزاء باشد.

 

123 – چرا صفت مرکب بودن خدا از صفات سلبیه الهی است ؟           چون هر چیز مرکبی نیازمند و وابسته به اجزاء خودش است و خداوند صمد است، بی نیاز مطلق است، غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ پس خداوند نمی تواند مرکب باشد.

 

124 -  آیه قرآن که می فرماید: یدالله فوق ایدیهم یعنی چه ؟نباید برای خداوند دست تصور کرد، در اینجا ید به معنای قدرت و احاطه است.

 

125 -  عقیده های متاسفانه انحرافی وهابی ها در مورد مرکب بودن خدا چیست ؟           برای خداوند پا تصور می کنند و می گویند خداوند پایش را در جهنم می گذارد و از عذاب کم می شود یَوْمَ یُکْشَفُ عَن سَاقٍ وَیُدْعَوْنَ إِلَی السُّجُودِ اینها راجع به آن صحبت می کنند و می گویند خداوند ساق خودش را در روز قیامت نشان می دهد که همۀ اینها نشان دهندۀ سطحی نگری به آیات قرآن است .

 

126 – با توجه به موثر بودن خداواینکه چیزی در او تاثیر نمی گذارد آیا اعتقاد به شفاعت به این معنا نیست که چیزی در خداوند اثر می گذارد ؟              نه  -    ما با انجام کارهایی و گفتارهایی موجبات این شفاعت را برای خودمان فراهم می کنیم.             

 

127 -   خشم الهی یا مباهات الهی چگونه است ؟  ، اینطوری نیست که خداوند از حالی به حال دیگر منتقل شودو اینکه خداوند غضب بکند نه اینکه حالت خداوند از حالت عادی تبدیل به خشم بشود، ما با انجام کارهایی و گفتارهایی موجبات این خشم یا رحمت ، ثواب یا عقاب الهی را برای خودمان فراهم می کنیم. و این حالت مباهات ، یعنی مومنین در مقامی قرار می گیرند که در پیشگاه ملائک الهی و فرشتگان الهی قابلیت مقایسه پیدا می کنند.

 

128 -  اگر خداوند از حالی به حال دیگر منتقل شود با کدام صفت ثبوتیه او جور در نمی آید؟         صمدیت و موجب شرک است.

 

129 – انواع صفات ثبوتیه خدا ؟              دو قسم -  الف -صفات ذات (مربوط به ذات خدا: صمد- احد )                                                         ب -  صفات فعل ( مربوط به فعل خدا :خلق کردن – روزی دادن –مغفرت- رحمت )

 

130 -  آیا تبرک یعنی طلب برکت کردن نوعی شرک محسوب می شود یا نه؟            بحث توحید در عبودیت است .                                       اگر تاثیر مستقلی برای آن فرد و موجود قائل شود قطعاً دچار نوعی شرک شده، اما اگر این تاثیر مستقل را قائل نبود خود تبرک اشکالی ندارد از جمله در داستان حضرت یوسف (ع) در سورۀ مبارکۀ یوسف آیه 93: اذْهَبُواْ بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا  این لباس من را و این پیراهن من را ببرید و روی صورت پدرم بندازید باعث می شود که پدر من بینا شود.( از ناحیۀ حضرت یوسف (ع) به نوعی افاضۀ فیض)- یا گزارش ابوسفیان در جریان فتح مکه قطره ای از آب وضوی پیامبر را مسلمان ها اجازه نمیدادند به زمین بریزد و همه به عنوان تبرک می گرفتند. یا معاویه بارها از تار مویی که به پیامبر اکرم نسبت داده می گفت این تار موی پیامبر است و در بین ما به میراث مانده استفاده کرد.

 

131 -  آیا  تبرک جستن از خانه خدا  شرک است؟  (ایراد وهابی ها)

 

خداوند تبارک و تعالی چیزهایی را در قرآن، مبارک مشخص کرده، مثلاً قرآن مبارک است، آب باران مبارک است، مثلاً عرض مبارکه داریم ، سرزمین شام است که خداوند می فرماید: بارکناحوله، اطراف بیت المقدس را خداوند مبارک قرار داده، خب این موجودات مبارک را خداوند مبارک قرار داده، حضرت عیسی را خداوند مبارک قرار داده، وجود مقدس پیامبر و اولیاء الهی را خداوند مبارک قرار داده ما که دسترسی به شخص این افراد نداریم، حالااز ضریحشان و از قبر مطهرشان و از اسامی مبارکشان که نوشته شده بر کتبیه ها و اگر بخواهد کسی  تبرک جویی بکند و در عین حال متوجه باشد که اینها علت اینکه برکتی در این اشیاء منتصب به اونجا وجود دارد به خاطر خدا است و اینها مستقلاً چیزی از خودشان ندارند .

 

132 – کتاب " شیعه پاسخ می دهد " از کیست ؟              آیت الله مکارم شیرازی

 

133 – کتاب "   شیعه پاسخ می گوید"  از کیست ؟          آقای رضوانی

 

134 - یکی از کتب اربعه و از منابع حدیث شیعه چیست ؟        اصول کافی  و اولین کتابی قبل از اعتقادات  عقل را قرار می دهد وبعد  توحید  بیان می کند کتاب العقل والجهل است یعنی راجع به عقل ، نحوۀ خلقت آن و خصوصیت عقل ....

 

135 - قاعدۀ اصولی "  كُلَّما حَكَمَ بِهِ العُقلُ حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ ؛ یعنی احکام شرعی خلاف عقل نیستند" در کدام دین است ؟     اسلام

 

136 -  اثبات اعتقادات به وسیله چیست ؟                اساساً اعتقادات اثباتشان به وسیلۀ عقل است و ما عقاید و باورهای اولیه را از طریق ادلۀ عقلی می پذیریم.ضمناً در اصول عقاید اعتقاداتمان  حق تقلید از دیگران را نداریم. مسائل اعتقادی اساس دین راتشکیل می دهدچون بحث توحید خداوند است.

 

137 -    اثبات  احکام دین اسلام بوسیله چیست ؟                    همه قابل توجیه و تبیین توسط ادلۀ عقلی هستند وممکن است بعضی از احکام  توضیحش برای عقل دشوار باشد، مثلاً اینکه چرا نماز مغرب سه رکعت است و  نماز عشاء چهار  رکعت است .

 

138 – آیا می توانیم بگوییم که خدا یکی است به این دلیل که علمای شیعه می گویند خدا یکی است ؟   خیر  باید وحدانیت خدا را برای خودم با دلیل اثبات کنم و آنگاه بیایم به چنین اعتقادی ملزم شوم و مستند بکنم  به سخن علما و مجتهدین قابل قبول نیست.

 

139 - اهل تحقیق در بعضی از کتب فلسفی برای اثبات توحید الهی چند دلیل شمارش کرده اند؟          حدود بیش از 250 دلیل

 

140 – آیا همۀ این دلیل ها  قابل تبیین  برای عوام مردم است ؟             خیر -  بعضی هایشان هم نیاز به مقدمات فلسفی و کلامی خاصی دارد، پذیرش و قبولش مستلزم این ست که آن مقدمات را انسان پذیرفته باشد و مسیر را طی کرده باشد.

 

141 – آیا  عقاید ما در  توحید با چه اثبات میشود؟        باید با  ادلۀ عقلی اثبات شود.

 

142 - اسماء الله، اسماء حسنای الهی تعدادشان  چندتاست؟        در روایت تا 99  در بعضی از دعاها مثل دعای جوشن کبیر، تا 101 نام

 

143 - یکی از راه های استجابت دعا   چیست ؟                       توسل به خداوند به واسطۀ همین اسماء صفات ذات حق است.

 

همکار فرهنگی - موفق باشید – التماس دعا – بهمن 91

 



:: موضوعات مرتبط: ضمن خدمت فرهنگیان
:: برچسب‌ها: آزمون مجازی, رادیو قرآن مرحله دوم, نمونه سوالات
ن : مدیر وبلاگ
ت : جمعه سیزدهم بهمن 1391